آشپزی اینترنتی

آموزش پخت انواع غذاها و دسرها و سالادها

آشپزی اینترنتی

آموزش پخت انواع غذاها و دسرها و سالادها

نکاتی در مورد انواع مرباها

 

چند نکته در مورد پخت مارمالاد

 1 – میوه هایی که می توان با آنها مارمالاد تهیه کرد ، عبارتند از : از زرد آلو ، توت فرنگی ، به ، سیب ، هلو ، آلبالو ، کیوی، آلو زرد یا قطره طلایی .

2 – در مورد میوه هایی که هسته دار هستندُ ، ابتدا هسته آنها را خارج و سپس چرخ کنید.  برای یک کیلو میوه ی شیرین، نیم کیلو شکر و برای یک کیلو میوه ی ترش، 750گرم شکر اضافه کنید و بگذارید تا با شعله ملایم پخته شود. در صورتی که بخواهید مارمالاد شما حالت ژلاتینه داشته باشد ، می توانید برای یک کیلو میوه، یک قاشق مرباخوری پودر ژلاتین را به نصف فنجان آب جوش اضافه کرده و آن را به میوه مورد نظرتان افزوده و بعد از 4-3 بار جوش، آن را از روی حرارت بردارید .

3 – برای تهیه مارمالاد سیب و به ، پوست آنها را کنده، چرخ کنید و آن را با 2 لیوان آب بپزید. سپس شکر را اضافه کنید.  بهتر است برای ژلاتینه کردن مارمالاد ِبه  ، تخم های به را در یک فنجان آب جوش حل کنید و آن را با نصف قاشق مرباخوری پودر ژلاتین  به مارمالاد اضافه کنید .

4 – میوه های کاملاً رسیده برای تهیه مارمالاد مناسب تر هستند.

نکاتی که در هنگام پخت مرباها، باید مورد توجه قرار گیرد

1 – میوه هایی که برای مربا در نظر می گیرید ، سالم و بدون لک بوده و  زیاد رسیده نباشند .

2 – در صورتی که شکر تمیز نبوده و رنگ آن زرد است ، می توانید برای هر یک کیلو شکر، یک عد سفیده تخم مرغ را با چنگال خوب به هم بزنید و آن را به شربت در حال جوش اضافه کرده ، از صافی ظریف رد کنید تا رنگ آن سفید و شفاف شود .

3 – برای این که مربای مورد نظرتان نرم و لطیف شود ، حتماً میوه ها را قبل از اضافه کردن به شکر، بپزید ، زیرا شکر باعث سفت شدن پوست میوه می شود .

4 – شربت مربا را آن قدر بجوشانید تا قوام بیاید ، یعنی اگر مقداری از مربا را در نعلبکی بریزید و با یک قاشق وسط آن خطی بکشید ،  دو قسمت کاملاً جدا به وجود بیاید .

5 – همیشه برای یک کیلو میوه ی ترش ، یک کیلو شکر و برای یک کیلو میوه ی شیرین ، 750 گرم شکر در نظر بگیرید .

6 – هیچ وقت مربای گرم را در شیشه نریزید . صبر کنید تا خنک شود .

8 – برای جلوگیری از شکرک زدن مربای میوه های شیرین از آبلیمو استفاده کنید . علت شکرک زدن مربا، جوشیدن بیش از حد آن است. در این شرایط بهتر است یک تا دو فنجان آب جوش به آن اضافه کرده، بگذارید 4-3 جوش بزند. سپس کمی آبلیمو به آن اضافه کنید تا شکرک مربا برطرف شود .

9 – ممکن است مربا بعد از مدتی کپک بزند. در این شرایط شربت مربا به اندازه کافی ، قوام نیامده است. برای برطرف کردن این مشکل باید مقداری شکر به مربا اضافه کرده، بگذارید کمی بجوشد . فراموش نکنید در صورتی می توانید این کار را انجام دهید که مقدار کپک آن کم باشد و ترش نشده باشد .

10 – همیشه، آبلیمو را 15-10 دقیقه قبل از برداشتن ظرف مربا از روی حرارت به آن اضافه کنید .

11 – ظرفی را که برای پخت مربا استفاده می کنید ، باید لعابی باشد ، به جز مربای به که بهتر است درظرف مسی پخته شود.

12 – موقع پخت مربا در قابلمه را باز بگذارید تا رنگ آن تغییر نکند ، به جز مربای به که باید حتماً در ظرف را بگذارید تا رنگ آن سرخ ارغوانی شود .

 

منبع: http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=2568

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد