آشپزی اینترنتی

آموزش پخت انواع غذاها و دسرها و سالادها

آشپزی اینترنتی

آموزش پخت انواع غذاها و دسرها و سالادها

باقلا قاتق

 

مواد لازم

250 گرم

لوبیای مخصوص باقلاقاتق

200 گرم

کره

یک بوته

سیر

4-3 عدد

تخم مرغ

2/1 فنجان یا  شوید تازه : 100 گرم

شوید خشک

یک قاشق چایخوری

زرد چوبه

به مقدار لازم

نمک و فلفل

طرز تهیه :

لوبیای مخصوص باقلا قاتق را شسته و یک روز قبل آن را خیس می کنیم . سپس پوست آن را می گیریم . سیر را پوست گرفته و خرد می کنیم و با کره کمی تفت می دهیم . باقلای پوست گرفته را اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم . زرد چوبه و شوید را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم . به باقلا آنقدر آب اضافه می کنیم تا یک بند انگشت روی آن را آب بگیرد . شعله را ملایم کرده و می گذاریم بپزد ، ولی له نشود . نمک و فلفل آن را میزان کرده و 3 عدد تخم مرغ را هم می زنیم و به خورشت اضافه  می کنیم و در ظرف را می گذاریم تا تخم مرغ ها کمی سفت شوند و سپس آن را در ظرف می کشیم . یکی از تخم مرغ ها را نیمرو کرده و در وسط ظرف خورشت قرار می دهیم .

یادآوری :

1-    اگر لوبیای باقلا قاتق را کمی سرخ کنیم ، هنگام پختن له نمی شود .

2-    این نوع خورش باید کمی آب داشته و جا افتاده باشد .

نکات تغذیه ای :

این غذا ، یکی از غذاهای محلی ، مخصوص نواحی شمال ایران است . بهتر است غیر از غذاهای روزمره و عادی در برنامه های غذایی امان ، با طرز پخت غذاهای محلی نواحی دیگر نیز آشنا شویم  .

این غذا ، یک غذای خوشمزه و لذیذ است . بهتر است شما هم آن را امتحان کنید .

در تهیه این غذا از گوشت استفاده نشده است ، ولی نگران نباشید زیرا تخم مرغ یک جانشین مناسب برای گوشت است . انرژی حاصل از یک عدد تخم مرغ 75 کالری است که معادل انرژی یک واحد ( 30گرم) گوشت با چربی متوسط است .

لوبیای مخصوص باقلاقاتق نیز منبع پروتئین گیاهی خوبی است که همراه با تخم مرغ ، باعث افزایش کیفیت پروتئین غذا در حد پروتئین گوشت می شود . این غذا را هم می توان با پلو و هم با نان میل کرد . انرژی این غذا در کل ، 2728 کالری است که اگر توسط 5 نفر میل شود سهم هر فرد از انرژی 5/545 کالری خواهد بود .

 

منبع: http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=2233

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد